Seo (Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir, Nasıl Yapılır? - Yazdırılabilir Sürüm +- Nostalji Defteri Forum Sitesi (https://forum.nostaljidefteri.fun) +-- Forum: WEB SİTELER (https://forum.nostaljidefteri.fun/forum-web-siteler) +--- Forum: Seo uygulamaları (https://forum.nostaljidefteri.fun/forum-seo-uygulamalari) +--- Konu: Seo (Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir, Nasıl Yapılır? (/konu-seo-arama-motoru-optimizasyonu-nedir-nasil-yapilir.html) |
Seo (Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir, Nasıl Yapılır? - baranturkmen - 02-04-24 Seo (Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir, Nasıl Yapılır? Seo (Arama Motoru Optimizasyonu) Nedir, Nasıl Yapılır? SEO nedir dersek; arama motoru optimizasyonu anlamına gelen “Search Engine Optimization”’un baş harflerinden oluşan, arama motorlarında ilgili anahtar kelimelerde kullanıcılara SERP sayfasının ilk sıralarında ulaşmak amacıyla yapılan çalışmalar bütünüdür. SERP, Search Engine Results Pages’in açılımı aslında. Türkçesi, arama motoru sonuç sayfaları. Yani biz, bir arama motorunda bir konuyla alakalı arama yaptıktan sonra karşımıza çıkan ve web sitelerin listesinin yer aldığı ekrana SERP ekranı diyoruz. İşte bu ekranda, üst sıralarda, ilgili aramalarda kendi web sitemizin de listelenmesini istiyorsak, SEO çalışması yapacağız. Inbound Marketing başlığı altında yer alan SEO, genellikle uzun vadede sonuçları gelen, emek ve sabır gerektiren bir yatırımdır aslında. Bu nedenle, çalışmaya başlamadan önce uzun ve yorucu bir yolculuğa başlayacağınızı aklınızdan çıkarmamakta fayda var. Basit Anlatımla SEO Mantığı Arama motoru optimizasyonu, yani SEO deyince bizim için ilk akla gelen arama motoru Google’dır. Zira en yaygın olanı o. Haliyle, örneklerimizi Google kriterlerine göre sürdürmek isabetli olacak. Yıllar önce, henüz Google bir arama motoru olarak internet dünyasında yerini almamışken, diğer arama motorları web sitelerini, içerikte yer alan anahtar kelimelere ve bu kelimelerin yoğunluğuna göre sıralardı. Ancak Google, internet sahnesinde yerini aldıktan sonra daha akıllı algoritmaları ile bu sıralamaların kriterlerini bir anda değiştirdi. İlgili sitedeki ya da sayfadaki anahtar kelime ve içeriğe bakmakla beraber, o sitenin başka siteler tarafından referans gösterilip gösterilmediği; yani otoriter bulunup bulunmadığına bakmaya başladı ve “backlink” dediğimiz kavram doğdu aslında. Bugün ise Google, artık bir sayfanın içeriğine, nelerden bahsedildiğine, ne kadar kullanıcı dostu olduğuna, ne kadar referans gösterildiğine ve siteye referans olan (yani link veren) sitelerin kalitesine bakarak SERP sayfasını oluşturuyor. Peki bu işin mantığı ne? Google’a göre bir anahtar kelimeye göre üst sıralarda yer alacak site, o anahtar kelimeyle alakalı belli bir otoriteye sahip olmalı; yani Google’ın sevdiği formatta olmalı. Hem teknik yapı olarak, hem de içerik olarak…Sonra, bu anahtar kelimeden o siteye giriş yapan kullanıcılar o içeriği faydalı bulmalı, okumalı (orada zaman geçirmeli). O sayfadan hemen ayrılan kullanıcı sayısı yüksek ise, Google bu siteyi yararsız olarak görmeye başlayacak ve insanlar daha az görsün diye sıralamadan düşürecek. Şimdi dilerseniz, teknik anlamda ve içerik bakımından Google ne tür siteleri seviyor, biraz değinelim. SEO’ya Giriş Seo çalışmaları iki ana başlık altında inceleniyor; site içi seo ve site dışı seo. Bunlardan bir tanesi, sitenin teknik yapısını ve içerikleri nitelerken, diğeri yukarıda bahsettiğimiz “referans” gösterilme kısmını niteliyor. Site İçi SEO Çalışmaları Site içi seo çalışmaları, adından anlaşılacağı gibi web sitemizin teknik anlamda Google kriterlerine uygun şekilde hazırlanması demek oluyor. Temel kriterleri ise şu şekilde sıralayabiliriz: Temiz bir HTML / CSS yapısı, Sayfa linklerinin permalink dediğimiz, anlamlı yapıda olması (özel sembollerin, anlamsız harflerin yer almadığı), Alt etiketleri ile isimlendirilmiş görseller, Kopya (duplicate) olmayan meta başlık, meta açıklama ve içerikler; yani özgün sayfalar, Sayfa başlıklarının h1, h2, h3, h4, h5 şeklinde hiyerarşik olarak kullanılması, İçerik uzunluğuna göre anahtar kelime kullanım yoğunluğu, Yazar otoritesi, Site içi link inşası, Sayfaların, duruma göre metin, görsel, video, ses kaydı gibi farklı medya unsurları ile “tam içerik” haline getirilmesi, Tam içerik halinde servis edilen içeriği “zengin içerik” haline getirmek için semantik yapıya dikkat etmek, Özgün, düzenli, tüketilebilir ve paylaşılabilir içerikler üretmek, Site haritası oluşturmak, robots.txt dosyası hazırlamak Tabii bu listeyi detaylandırarak uzatmak mümkün. Konuyla alakalı desteğe ihtiyacınız olursa direkt bana ulaşabilirsiniz. Site Dışı SEO Çalışmaları Teknik eksikleri giderdik, düzenli olarak içerik üretiyor ve insanlara servis ediyoruz, hangi anahtar kelimelerde nasıl içerikler üreteceğimize hakimiz, sıra sitemizin kendi alanında otoriter olduğunu / olabileceğini Google’a ispat etmeye geldi. Eskiden, Google’ın gözünde otoriter olan başka sitelerden backlink satın alınarak bu süreç kolayca hallediliyordu. Tabii bu, aslında Google’ı ikna etmekten ziyade manipüle etmek demekti ve Google, algoritma güncellemeleri ile bu durumun önüne geçmeyi başardı. Artık rastgele backlink paketleri değil, kaliteli ve alakalı sitelerden gelen linkler site otoritesine katkı sağlıyor. Bu şekilde link edinmenin en makul yolu ise, temiz, link çöplüğüne dönmemiş, kaliteli sitelerde tanıtım yazısı yayınlatmak ve bu yazıların içinden hedef sayfamıza link çıkışı sağlamak. Peki en çok hata yapılan bu başlık altında nelere dikkat etmeliyiz? Rastgele backlink paketleri almamalıyız, Rekabete göre, verim almamızın uzun sürebileceğini bilmeliyiz, Sitemize gelen linkleri düzenli takip etmeliyiz, Organik trafiğimizi analiz etmeliyiz, SEO Çalışmalarına Başlarken Neler Yapmalıyız? Teknik anlamda site yapımızın, link yapılarımızın, başlıkların vs. yerli yerinde olduğunu varsayalım. Diyelim ki kurumsal bir hizmet sitemiz var; site menümüzde iletişim, hakkımızda gibi sayfaların yanı sıra, anahtar kelimemiz de olabilecek hizmet sayfalarına yer verdik; örneğin “Neler yapıyoruz?” gibi bir başlık altında. Her sayfamız özgün, makul uzunlukta (en az 500 kelime civarı). Sitemizin Google Analytics entegrasyonunu yapıyoruz. Google Search Console entegrasyonunu yapıyoruz. Google Analytics ve Search Console arasındaki bağlantıyı tamamlıyoruz. siteadiniz.com/sitemap.xml gibi bir site haritamız olmalı, onu Google Search Console’da “Site Haritaları” kısmından ekleyip gönderiyoruz. Google Analytics ve Google Search Console’a veri akışının başlamasını bekliyoruz. SEO ve Google Analytics İlişkisi Nedir? Yukarıda belirttiğim üzere, SEO ve site ziyaretçilerinin sayısı ve davranışları arasında organik bir bağ mevcut. Haliyle, sitemize hangi kanallar aracılığı ile ne kadar ziyaretçi geliyor, sitede ne kadar süre zaman geçiriyor, kaç sayfa görüntüleniyor, hızlı terk edilen sayfalar hangileridir gibi bir çok detaya hakim olmamız gerekiyor. İşte tüm bunlar ve daha fazlası için bize gereken veriyi Google Analytics sağlıyor olacak. SEO ve Google Search Console İlişkisi Nedir? Daha önceki ismi Webmaster Tool olan Search Console, sitemizdeki teknik hataları, taranamayan, çalışmayan sayfaları ve linkleri, hız performanslarını, dışarıdan gelen bazı linkleri gösteren teknik bir araç. “Performans” kısmında ise sitemizin hangi aramalara cevap verdiğini, hangilerinden organik tıklama aldığını görebilir, eski dönemlerle kıyaslamalı raporlar alabiliriz. Site haritası linkimizi de Google’a yine Search Console üzerinden gönderiyoruz ki Google örümcekleri sitemizi daha kolay tarayabilsin ve daha hızlı indekslesin. Google Analytics ve Google Search Console, SEO çalışmalarımızda gözümüz, kulağımız, göz bebeğimiz olmalı ? Tabii üçüncü parti araçları saymıyorum; amacına göre Ahrefs, Moz, Seoquake, Ubersuggest, JetOctopus, Deepcrawl gibi daha birçok üçüncü parti araç, SEO çalışmalarımızda bize doğrudan yardımcı oluyor. Anahtar Kelime Seçimi Nasıl Yapılır? Bir önceki başlıkta anlattığım entegrasyonları da yaptık. Artık düzenli şekilde içerik üretmemiz gerekecek. Elbette içerik üretmekteki amacımız hem hedef kitlemize bizim kendi alanımızdaki konulara hakim olduğumuzu göstermek, hem de arama motorlarına “Merhaba! biz bu konularda gerçekten iyiyiz, haydi bizi yükselt” demek istiyoruz. Google Keyword Planner, Google Ads paneli içinde yer alan, anahtar kelime üzerine araştırma yapmamıza yardımcı olan en faydalı araç. Anahtar kelimemiz ve anahtar kelimemizle alakalı “uzun kuyruklu” anahtar kelimelerimizi, Google’daki arama yoğunluğu ile beraber görebiliriz. Seo’ya başlarken, jenerik anahtar kelime yerine uzun kuyruklu anahtar kelimelere odaklanarak yola çıkmak daha mantıklı bir hareket olur genelde. Tabii bazen, sektöre ve şirket hedeflerine bağlı olarak daha farklı bir yol izlemek gerekebilir. Uzun Kuyruklu Anahtar Kelime Nedir? Diyelim ki sektörümüz mobilya üretimi ve satışı üzerine. “mobilya imalatı” gibi kısa ve jenerik bir kelime yerine “ofis mobilyası imalatı” gibi daha uzun kelimelerle çalışmaya başlamak, kısa vadede daha mantıklı olacaktır. Hatta, sektörünüz ve ürün / hizmet çeşitliliğinize bağlı olarak farklı kelimelerden oluşacak bir içerik arşivi, uzun vadede kısa ve jenerik kelimelerdeki otoriteyi doğrudan destekliyor hale gelecektir. Anahtar Kelime Seçimi İçin Kullanabileceğiniz Araçlar Google Keyword Planner Ubersuggest KW Finder Keywordtool.io Ahrefs Keyword.io Başarılı Bir SEO Süreci İçin Önemli İpuçları Belki klişe olacak ama, başarılı bir iş epey sabır ve emek istiyor. Kesinlikle tesadüfi değildir. Burada size bilinen bazı önemli noktalarla beraber, bizzat deneyimlediğim detayları sıralamak istiyorum: SEO’da başarı, kesinlikle acele ederek elde edilen bir şey değil. Sabır gerekli. Önemli Google algoritma güncellemelerini ve nedenlerini iyice kavramak lazım. Yeni algoritma güncellemelerini yakından takip etmek gerek. Hemen her algoritma güncellemesinde, sıralamalarda bir dalgalanma yaşanır. Eğer yaptığınız çalışmanın doğruluğundan eminseniz bu dalgalanmalarda paniğe kapılmayın. Bir SEO Danışmanı veya ajansı ile çalışacaksanız, birinci sayfa garantisi verip vermediğini öğrenmeye çalışın. Zira bu garantiyi hiç kimse veremez, vermemeli. Google Analytics üzerinde, en az ziyaret edilen ve en hızlı terk edilen sayfalarınızı tespit edip iyileştirmeye çalışın. Google Search Console’de performans sekmesi altında sitenizin hangi aramalara yanıt verdiğini inceleyin. Akabinde bu kelimelerde kaçıncı sırada olduğunuzu ve kelimelerin aranma hacimlerini inceleyin. Eminim bu kelimelerden bazıları faydalı ve yükselmesi sizin için kolay olacak kelimelerdir. Ne idüğü belirsiz saçma backlink paketlerinden uzak durun. Link çöplüğü olmuş sitelerden backlink almayın. Sitenize gelen linkleri takip edip, zararlı olabilecek, alakasız siteleri Google Disavow Tool ile engelleyin. Bonus: Güncel Google SEO Algoritmaları Aşağıda, 2019 yılında Hasan Yasin Türkyılmaz ile çektiğimiz ve Google Algoritmaları üzerine konuştuğumuz podcast kaydımızı dinleyebilirsiniz. Bu kayıtta bahsedilen algoritmalar hala geçerli olmakla beraber eksiktir. Bu kayıttan sonra Google birçok güncelleme yaptı. Biz de en kısa sürede daha güncel bir SEO ve algoritma kaydı çekmeyi planlıyoruz. |